Ostrovy Baltského moře

Let nad ostrovy Baltského moře byla 3. etapa expedice "Evropské ostrovy z nebe", kterou jsem absolvoval uprostřed srpna 2014. Trvala 8 dní a otevřela mi zcela neznámý svět stovek a tisíců ostrovů, které se v Baltickém moři a jeho částech (Botnické moře, Botnická zátoka, Finská zátoka) nacházejí. Počasí jsem měl skvělé a tak i videa a fotky nabízejí skvělé pohledy. Při této cestě se mi také podařilo natočit na video několik hlavních měst severní Evropy - Stockholm, Helsinky, Tallinn, Vilnius, Riga. Videa, články i fotky z této cesty si můžete prohlédnout v této sekci a v sekci Trasy je pak k cestě ještě o něco více detailů.

6.8.2014 Plán cesty

Plánovaná trasa  (letiště přistání)     Příbram/Garz – ostrov Usedom, Německo/Visby – ostrov Gotland, Švédsko/ Stockholm, Švédsko/Marienham – soustroví Alandy, Finsko/Vaasa, Finsko/Tampere, Finsko/Helsinky, Finsko/Kuressare, Estonsko/Tallin, Estonsko/Riga, Lotyšsko/Klajpeda, Litva/Vilnius, Litva/Mikolajki-Mazurská jezera, Polsko/Příbram více

10.8.2014 Jiří Pruša poletí přes Baltské moře. Nemůžu té touze odolat, říká

Jak se vlastně létá kolem Evropy? Zdánlivě je to jednoduché. Přijedete na letiště, potřesete si pravicí s šéfem letiště, sednete do letadla a vzhůru k nebi! Ale kdeže. Znáte to, všechno je jinak. Jiří Pruša, který v pondělí 11. srpna startuje do třetí etapy projektu Nebe nad Evropou, tentokrát směr ostrovy Baltského moře, o tom ví své. více

11.8.2014 Dva a půl Jadranu přeletí Jiří Pruša na Baltským mořem

Už ke třetí etapě společného projektu letce Jiřího Pruši a iDNES.cz se v pondělí 11.srpna roztočí vrtule malého letadla Dynamic WT-9 s jediným pasažérem a pilotem zároveň na palubě. Tentokrát spolu zamíří na Balt. více

11.8.2014 Přes 20 000 mil nad mořem chce zdolat Jiří Pruša během expedice

Jedno malé letadlo, jeden pilot, čtyři etapy a spousta neznámých evropských ostrovů. Blogger Jiří Pruša se v pondělí 11. srpna 2014 vydal letět, fotit a natáčet nad Balt. více

31.8.2014 Start: Fotogalerie Rozhlas rozhovor

Start na druhou oficiální etapu expedice "Evropské ostrovy z nebe" se proběhl 11. srpna 2014. Pro špatné počasí jsem startoval až ve 12 hodin místo v plánovaných 11 hodin. Tady je pár fotek... více

12.8.2014 Den 1: Příbram - Herringsdorf - Sassnitz - Visby

Den jsem začal ráno ve čtyři, kdy mě vzbudil déšť. Rozhodl jsem se, že pršet brzy přestane a tak jsem se nenechal nijak zastrašit. Doladil jsem poslední věci a v sedm jsem vyrazil – nejdříve na hlavní poštu v Jindřišské, abych odeslal včas měsíční hlášení na VZP a PSSZ a pak jsem pokračoval na Vinohradskou do rozhlasu na interview k létání nad Evropou. V devět hodin – po interview - jsem už vyrazil na letiště do Příbrami, odkud jsem plánoval odlétat v 11.00 směrem na ostrov Usedom. Cestou déšť houstnul, a když jsme v deset na letiště přijeli, tak lilo a nebylo moc vidět. Po chvíli přešlapování jsem zavolal na briefing a posunul svůj letový plán o hodinu – s odletem ve 12.00. Letadlo bylo připravené a tak jsem většinu času jen urputně sledoval těžké mraky, které běžely hodně nízko nad Brdy. V poledne se ukázala v mracích slibná mezera. Z radaru jsem věděl, že na sever se počasí zlepšuje a tak jsem skočil do stroje a vyrazil. Mezera mi postačila k tomu, abych přeletěl k Berounu a podletěl prostor letiště Ruzyně a počasí se začalo opravdu zlepšovat. více

31.8.2014 Den 1: Fotogalerie Pláže ostrova Usedom

Po startu jsem letěl prakticky přímo na sever - přes Drážďany, východně od Berlína až na ostrov Usedom. Odtud pak vedl druhý úsek cesty přes ostrovy Rujana a Bornholm až do švédského Visby. Fotky z obou úseků první dne cesty jsou zde: více

11.8.2014 Video: Den 1

11.8. 2014 - z Příbrami na Usedom jsem nefilmoval, tak video zachycuje až druhou část cesty Příbram-Heringsdorf-Visby, která byla dlouhá asi 1000 km a trvala 5,5 hodiny. více

12.8.2014 Krásná Rujana i bývalá nacistická továrna. Exkluzivně z nebe nad Baltem

Pobřeží Baltu Češi znají z turistických dob ledových. Jak ale vypadá z nebe? Letecké snímky křídových útesů na Rujaně, Hitlerovy výrobny raket V1 a V2 v Peenemünde i zeleného dánského ostrova Bornholm v dnešním dílu leteckého speciálu Ostrovy Baltského moře. více

13.8.2014 Den 2: Visby – Mariehammn - Vaasa

Ráno jsem se nedočkavostí probudil už v půl čtvrté – nahrál jsem fotky, napsal článek, odpověděl maily, zaplatil účet za plyn v Praze, proběhl městečko Visby, sbalil věci, nasnídal se, vyndal kolo z garáže hotelu Clarion a vyrazil na letiště. Po půl hodině šlapání jsem tam dorazil – vrátil jsem kolo, hledal a našel zvonek na security paní, která mě dovedla do briefing místnosti, odkud jsem podal letový plán a pak mě odvedla na plochu. Letadélko tam stálo a spořádaně na mě čekalo v paprscích krásného ranního slunce – vše výborné. Když jsem připravoval letadlo, zavolali mi ze Stockholmu, že můj odlet musím posunout, protože letiště Mariehammnu opravuje do čtvrt na tři dráhu. Musel jsem tedy odlet odložit asi o 45 minut, aby mi přílet vyšel do otevírací doby. více

31.8.2014 Den 2: Fotogalerie Vlajka se znakem Visby

Druhý den jsem vyrazil z Visby přes Stockholm a hraniční ostrůvek Market na finské Alendské ostrovy. Odtud pak směrem na sever do města Vaasa. Tady jsou fotky z obou překrásných částí letu toho dne. více

12.8.2014 Video: Den 2

12. 8. 2014 jsem letěl z Visby přes Stockholm do Marienhamnu a pak ještě přes Turku do Vaasy. Nafilmoval jsem centrum Stockholmu i Alendské ostrovy. Cesta byla dlouhá kolem 700 km a trvala mi asi 5 hodin. více

14.8.2014 Den 3: Vaasa - Oulu - Tampere Kvarkenské ostrovy

Probudil jsem ve městě Vaasa, které leží na finském břehu Botnického zálivu, asi 400 km severně od Helsinek. Botnický záliv je zde jen asi 70 km široký a Vaasa je spojená s protější švédskou Ulmeou pomocí trajektu – o mostu se zatím jen mluví. Protože voda Botnického zálivu není kvůli silným přítokům příliš slaná tak na více než půl roku pravidelně zamrzá. V té době lze do Ulmei chodit pěšky a dříve se tak dokonce dodávala i pošta. více

31.8.2014 Den 3: Fotogalerie Odlet z města Vaasa v dešti

Botnické moře, Kvarkenské ostrovy, Botnický záliv - pojmy, které možná známe, ale já jsem si je do třetího dne mého letu nad Baltické ostrovy neuměl představit. Zde na fotkách můžete vidět jejich krásu. více

17.9.2014 Video: Den 3, Expedice Ostrovy Baltského moře

Třetí den třetí části expedice Evropské ostrovy z nebe začal sice deštěm, ale jinak byl skvělý - neobvyklé Kvarkenské ostrovy, zajímavé pobřeží Botnického zálivu, městečko Oulu a nakonec Tampere. To vše tady můžete vidět na videu. více

14.8.2014 Z finského Vaasa do Oulu a Tampere. Nad zemí, která vystupuje z moře

Třetí den vzdušného putování pilota Jiřího Pruši začal ve městě Vaasa, které leží na finském břehu Botnického zálivu, asi 400 km severně od Helsinek. Celé okolí je v zajímavé oblasti tzv. postglaciálního vzestupu zemské kůry, a náš pilot tak mohl při letu pozorovat důsledky tohoto zvláštního jevu.Zdroj: více

15.8.2014 Den 4: Tampere - Helsinky - Kardla Ostrůvky Finského souostroví

Dostat se z Tampere na letiště nebylo jednoduché – autobusy stejných čísel jezdí na různá místa… Chtěl jsem vzít jedničku, kterou jsem přijel, ale jela prostě jinam a její jiná verze měla na letiště vyrazit prý až za hodinu. Kombinací busu a taxi jsem se tam nakonec dostal. Rozhodl jsem se letět na letišťátko Hanko na jihu Finska a odsud pak s nasazenými kamerami podél finského pobřeží do Helsinek.  více

31.8.2014 Den 4: Fotogalerie Dynamic na letišti v Tampere

Teprve čtvrtý den cesty, a už jsem měl za sebou Německo, Švédsko a opouštěl jsem Finsko. Tady jsou fotky z letů z letiště Hanko přes Helsinky a pak Vilnius až do estonského městečka Kardla. více

15.8.2014 Video: Den 5

15. 8. 2014 jsem ráno odstartoval z letiště Kardla v Estonsku a pak se dvěma mezipřistáními na estonských ostrovech jsem doletěl do Rigy, kde jsem našel zajímavé letiště Spilve. Celkem jsem uletěl asi 300 km a ve vzduchu jsem strávil 2 hodiny. více

16.8.2014 Den 5: Kardla – Saaremaa – Ruhnu – Riga/Spilve Pevnost v Kurresaare ze 14. století

Po nočních problémech s internetem, kdy se nám nepodařilo nahrát videa pro iDNES začal den kvůli ospalosti trochu mrzutě. Taky jsem nevěděl, v kolik hodin jeden autobus na letiště k odletu letadla do Tallinnu v 9.05 a tak jsem rychle posnídal a už v 07.30 jsem byl na zastávce. Tam jsem se dověděl, že jede až v 8.40 – odbavení je tu otázka minut a při průměru 5 cestujících na let není ani třeba počítat s velkým frontami. více

31.8.2014 Den 5: Fotogalerie Letiště Kardla – denně sem létají dva spoje z Tallinnu jiný provoz tu není

Pátý den cesty nad Baltické ostrovy začal v Kardle a skončil v Rize. Mezitím jsem obletěl hlavní estonské ostrovy, jeden hrad a přeletěl Rižský záliv. Pak jsem přistál na sportovním letišti Spilve u Rigy. více

17.8.2014 Den 6: Spilve - Aleksotas - Palanga - Kaunas Televizní věž v Kaunasu

Letiště Spilve oslavovalo v sobotu 60. výročí otevření svého velmi sovětského terminálu a tak bylo od deseti hodin ráno pro letecký provoz uzavřené. Dorazil jsem tam tedy už v 8 hodin ráno a připravil stroj. Ve Spilve nemají řídící věž a tak jsem se jeho šéfa zeptal, zda používají ranvej 14 nebo 32 – řekl mi, že to záleží na situaci a protože je dnes vítr z boku, tak to může být kterákoliv. Ať prý poslouchám rádio, že to budou létající letadla hlásit. více

31.8.2014 Den 6: Fotogalerie Jeden z exponátů na oslavách 60. výročí otevření terminálu letiště Spilve-Riga

Z Rigy jsem vyrazil šestý den ráno a letěl do lotyšské Liepaji. Odsud jsem pak pokračoval po hodince odpočinku do Kaunasu na letiště Alexotas a hned potom nad Vilnius a přes hranici s Polskem na letiště Suwalki. Tady je pár fotek z této části cesty. více

17.8.2014 Video: Den 7

17. srpna 2014 byl poslední den cesty nad ostrovy Baltského moře - 700 km ze Suwalki do Příbrami se silnými protivětrem a složitým počasím znamenalo 4,5 hodiny letu a bezpečnostní přistání na letištěi Wloclawek. více

18.8.2014 Den 7: Suwalki - Wloclawek - Příbram Pevnost v Kurresaare ze 14. století

Do posledního dne této části expedice „Evropské ostrovy z nebe“ mě ve čtyři hodiny ráno probudil budík jednoho z mých spoluspících na společné noclehárně letiště Suwalki. On jej zamáčkl a spal dál, já jsem už věděl, že nebudu spát a tak jsem vstal. Večer jsem si svůj spacák rozbalil pod křídlem letadla, a když jsem už usínal, tak mě přišla delegace místních přesvědčit, abych spal uvnitř. Teď mě mrzelo, že jsem je poslechl...Venku by žádný budík nezvonil. více

31.8.2014 Den 7: Fotogalerie Na letišti Suwalki

Sedmý den byl zároveň poslední den této části expedice "Evropské ostrovy z nebe". Vyletěl jsem brzy ráno ze Suwalki a letěl přes kouzelná Mazurská jezera až do Wloclawku, kde mě přizemnilo počasí. Po asi dvou hodinách čekání jsem pak vyrazil na poslední let této části cesty a v Příbrami jsem přistál kolem druhé odpoledne. více

19.11.2014 Kompletní fotogalerie

V této sekci stránek můžete vidět vybrané fotografie z celé třetí části expedice "Evropské ostrovy z nebe", která vedla nad ostrovy Baltického moře. Nefotil a nefilmoval jsem ale jen ostrovy, ale také zajímavá místa a města. Najdete zde proto také fotografie Stockholmu, Helsinek, Tallinnu, Vilniusu i Kaunasu. více