Přes Kanárské ostrovy na Madeiru

Let na Kanárské ostrovy, který byl první oficiální etapou expedice Evropské ostrovy z nebe, představoval několik výzev: dva pětihodinové přelety nad mořem, celkem 50 hodin letu a velmi intenzivní spolupráci s portálem iDNES.cz, který publikoval moje fotky, články a videa každý den cesty. Zároveň se na jeho stránkách vůbec poprvé objevovala interaktivní mapa zobrazující v každé chvíli mou aktuální polohu. To umožňoval satelitní telefon na palubě, který vysílal každých 5-10 minut polohovou zprávu, která se pak zobrazovala na mapě.7.jpg

2.9.2014 Den 1: Fotogalerie OK-LEX v hangáru na letišti v Příbrami

22. dubna jsem vyrazil na první oficiální etapu expedice "Evropské ostrovy z nebe". První část znamenala přelet Alp a přistání na letišti Lido v Benátkách. Pak jsem pokračoval do Pisy avšak cestou jsem se proplétal mezi bouřkami a tak jsem toho nestihl moc vyfotit. více

2.9.2014 Den 2: Fotogalerie Mlha na letišti v Pise

Druhý den této etapy expedice Evropské ostrovy z nebe jsem letěl z Pisy přes Napoleonův ostrov Elba, Korsiku a Sardinií na ostrov Menorka. Ranní počasí v Pise překvapilot těžkou mlhou a tak jsem musel s odletem počkat asi až na půl jedenáctou. Cestou jsem také nafotil a nafilmoval překrásná městá San Gimgnano a Bonifacio na Korsice. více

2.9.2014 Den 3: Fotogalerie Ráno na letišti v Mahonu. Vpravo terasa zahradní/letištní restaurace. Majitelé mi pomohli najít ubytování a zavolali taxi. Obojí bylo důležité, protože domluva anglicky po telefonu je zcela mimo možnosti místních lidí, kteří angličtinu prakticky neznají.

Z Menorky jsem pokračoval na Mallorku, kde jsem přistál na skvělém sportovním letišti San Bonet přímo u hlavního města Palma de Mallorka. Odsud jsem pak pokračoval přes Ibizu a Formenteru do Melilly - španělské exklávy ležící v severní Africe. více

2.9.2014 Den 4: Fotogalerie Terminál letiště v Melille. Létají sem pouze španělské vnitrostátní linky.

Z Melilly jsem chtěl letět do Gibraltaru, ale let předchozího dne byl proti těžkému protivětru, který mě stál asi 20 litrů benzínu navíc. V Melille ani v Gibraltaru vhodný benzín na letišti nemají a já jsem měl v nádržích už jen nějakých 40 litrů, což je tak na 2,5 hodiny letu až do suchých nádržích. Rozhodl jsem se tedy letět přes Středozemní moře přímo do španělského Jerezu. Po hodině věnované podání letového plánu a natankování jsem ihned vyrazíl na téměř šestihodinovou cestu nad mořem do Lanzarote. více

2.9.2014 Den 5: Fotogalerie Expediční letadlo na ploše letiště Lanzarote. Je vidět jeho upoutání k betonovým blokům, které jsem si vymohl.

Lanzarote jsem obletěl, nafotil a nafilmoval a pokračoval přes ostrov Fuerteventura a Grand Canaria na Tenerife. Byla to velmi větrná cesta i přistání. více

2.9.2014 Den 6: Fotogalerie Na stojánce letiště Tenerife Norte

Z Tenerife jsem druhý den odstartoval na cestu kolem západního pobřeží ostrova, sopky Teide a následně ostrova Gomera, La Palma až do Funchalu na Madeiře. Cesta trvala asi 3,5 hodiny a na Madeiře foukal nepříjemně silný boční vítr. více

2.9.2014 Den 7: Fotogalerie Kostel Nossa Senhora, ve kterém je hrob arcivévody Karla umístěn.

Na Madeiře jsem se rozhodl jeden den zůstat, trochu ji prochodit a objezdit. Stálo to za to. více

2.9.2014 Den 8: Fotogalerie Letiště Funchal při startu na oblet Madeiry

Druhý den jsem Madeiru nejdříve obletěl z přátelským pracovníkem Dinartem z letiště Funchal. Ten během cesty fotil a také mi pomohl jednotlivá místa na fotkách identifikovat. Z Madeiry jsem pak pokračoval na malé letiště Benavente v Portugalsku. Bylo to přes pět hodin letu nad mořem. V Benavente jsem měl skvělé přivítání. Žádné portugalské letadlo v mé kategorii tuto cestu prý dosud neabsolvovalo... více

1.5.2014 Den 9: Fotogalerie Portugalské pobřeží jižně od Porta

Z Benavente jsem jsem pokračoval na letiště Maya, kde na mě čekala skupinka leteckých nadšenců, kteří si chtěli letadlo vyfotit. Pak jsem chtěl pokračovat do Santiago de Compostella, ale počasí se během letu zhoršilo a já jsem se musel asi po hodině letu vrátit a přespat v Oportu. více

2.9.2014 Den 10: Fotogalerie Ráno před odletem z letiště Maia do Biarritz s řidičem taxi, který mě přivezl

Z Oporta jsem pak letěl přes celé Španělsko bez mezipřistání až na francouzské letiště Biarritz. Tam jsem natankoval pokračoval podél pobřeží do historického města La Rochelle. více

11.11.2014 Den 11: Fotogalerie Most přes Loiru u St Nazaire

Z La Rochelle jsem pak letěl dál na sever přes St. Nazaire a bretaňské ostrůvky až na letiště Dinard u překrásného městečka St. Malo, kde jsem přenocoval. více

2.9.2014 Den 12: Fotogalerie Pobřeží severně od St Malo, Bretaň

Dvanáctý den jsem letěl z letiště Dinard přes vyloďovací pláže v Normandii, kolem Paříže až do Haugenau, kde jsem přistál asi po pěti hodinách docela dramaticky turbulentního letu. více

2.9.2014 Den 13: Fotogalerie Před odletem z Haugenau - čekám na správný čas odletu, abychom se u Plzně mohl setkat s dalšími stroji

Třináctý, poslední den cesty této etapy jsem začal v alsaském Haugenau, odkud jsou to jen asi 2 hodiny do Příbrami, takže jsem přistával kolem poledne. U Rokycan se ke mě připojily dvě další letadla Dynamic a jeden Cirrus SR 20 s fotografem iDNES.cz. Na letišti mě pak čekalo milé přivítání. Při přistáních z dalších cest už byly návraty mnohem skromnější. více

5.5.2014 Fotografie z expedice přes Kanárské ostrovy

22. dubna 2014 jsem vyrazil na dvoutýdenní cestu nad evropskými ostrovy. Sám v kabině letounu Dynamic WT-9 (OK-LEX), před sebou 8 600 kilometrů a odhadem 43 hodin letu. více