Létání

Svět z letadla

Dálkové lety sportovním letadlem dávají skvělou možnost vidět svět trochu jinak. Na tomto webu najdete fotky, videa i články, které vznikají při mých leteckých cestách po Evropě, Africe, Novém Zélandu i USA.

Při létání se soustředím na neobvyklá nebo historická místa. Postupem času se mi podařilo vytvořit výbornou spolupráci s portálem iDNES.cz, s jehož týmem skvělých profesionálů jsme vytvořili nový styl on line reportáží, které využívají špičkové technologie a umožňují komukoliv prožívat dálkové letecké expedice prakticky on-line.

Pro příznivce, kteří se toho chtějí leteckých cestách dovědět trochu pořádám také přednášky a pro piloty, kteří mají zájem podobné lety absolvovat také jsme začali nabízet jednodenní kurzy, které jim pomohou se v létání po Evropě i v dalších částech světa rychle orientovat.

Pod tímto textem si můžete projít chronologicky seřazené články ze všech mých letů.

Spojené projekty

fr-logo.png knihy.png avita1.png

20.6.2014 Den 5: Video

20. 6.2014 ve Skotsku na mnoha místech pršelo, ale podařilo se mi doletět na plážové letiště Barra i na Stornoway a odsud do Plocktonu a zpět do Glenforsy. V letadle jsem strávil skoro 4,5 hodiny a uletěl jsem asi 600 km.  více

20.6.2014 Den 4: Ostrov s nejstarším parlamentem světa i kultovní místo pořadu Top Gear

Den začal kolem čtvrté ráno, kdy jsem vstal abych odeslal fotografie do iDNES.cz. V osm hodin jsem dostal snídani, kterou jsem si vychutnal při pohledu na sluncem zalitou malou zátoku s bílou pláží a krásně modrou vodou. Scilly Isles dávají spíše pocit ostrovů Středozemního moře než malé britské výspy v Keltském moři (východní Altantský oceán). Na letiště jsem dorazil během pěti minut – to je výhoda malých ostrovů, kde je všechno blízko, nejsou tu žádné dopravní zácpy a při zdržení každý na každého počká. více

19.6.2014 Normanské ostrovy a jižní Británie

Normanské ostrovy (Channel Islands) mají zajímavou novodobou historii z doby 2. světové války: tyto ostrovy byly jako jediné území britské koruny okupovány německými vojsky. Najdeme zde těžká opevnění, podzemní nemocnici i mnoho dalších památek připomínajících toto smutné období. Ve středu ráno jsem se snažil ještě některá tato historická místa rychle navštívit. Před polednem jsem pak dorazil na letiště a chtěl odletět přes Guernsey a Alrderney kolem anglického pobřeží přímo na Scilly Isles. Naštěstí jsem o svém plánu promluvil s jedním pilotem v baru leteckého klubu (povídání s místními piloty je všude nejlepší zdroj informací, které se jinak těžko získávají), který mi vysvětlil, že Jersey není součástí EU a v Anglii proto musím na mezinárodní letiště nebo se 12 hodin napřed nahlásit, aby na letiště přistání mohl přijet pasovák a celník. Pokud to neudělám, hrozí mi v Anglii pokuta nebo uvěznění či obojí. 12 hodin jsem čekat nechtěl a tak jsem se rozhodl letět na nejbližší anglické mezinárodní letiště Exeter. Tím jsem také rozhodl, že nedoletím až na ostrov Man, ale zůstanu na Scilly Isles, protože už bych to nestihl. Obletěl jsem a nafilmoval Guernsey, Alderney i ostrov Sark. Ten je zajímavý mimo jiné tím, že je to sice vlastně větší skála s pár domy (5,5 km2obyvatel), ale na tomto ostrově jsou zaregistrovány stovky mezinárodních společností, protože zde jsou tradičně lepší daňové a registrační podmínky včetně omezené transparentnosti vlastnických vztahů k jednotlivým firmám. Možné to je mj. i proto, že Sark má vlastní parlament, vlastní fiskální zákony a je jen volně přidružený ke Guernsey. Má dokonce vlastní mezinárodní kód OSN. Místní parlament dokonce zakázal na Sarku auta i nad ostrovem přelétat a tak jsem jej fotil pouze ze strany při letu ke Guernsey. více

19.6.2014 Den 4: Video

19.6.2014 byl překrásný den a já jsem letěl ze St. Mary´s do Swansea a odsud pak na roztomilé skotské letiště Glenforsa. Celkem jsem strávil v letadle asi 5,5 hodiny a uletěl jsem 1100 km.

18.6.2014 Den 2: Přistávající monstrum běluha a jak jsem se probojoval na ostrov Jersey

Dneska ráno mě čekalo skvělé překvapení – při příjezdu na letiště právě přistávalo letadlo Beluga, které firma Airbus využívá k přepravě celý částí nově vyráběných letadel. Stačil jsem naštěstí vyndat fotoaparát a tak se mohu o pohled na přistávající monstrum s názvem po rybě, které v češtině říkáme jeseter, podělit i se čtenáři iDnes.cz. Další zkušenosti už nebyly tak příjemné – foukal silný vítr, který mi při otevření peněženky vyfoukl drahocenně velkou bankovku a já jsem se jen díval, jak si běží po ploše letiště Montoir. Už jsem se s ní v duchu loučil, ale ona naštěstí zamířila do trávy, která ji zarazila. více

18.6.2014 Den 3: Video

18.6.2014 pro mě začal den v Jersey, odkud jsem odletěl do Exeteru a pak na St. Mary´s letiště na Isles of Scilly. Celkem jsem ten den uletěl asi 500 km v letadle jsem strávil něco přes 3 hodiny.  více

17.6.2014 Den 1: Hledání francouzských zámků při turbulencích mezi atomovými elektrárnami

První den letu z Příbrami do Francie byl náročnější, než jsem čekal. Cesta byla v letní termice a sílícím větru hodně turbulentní, takže jsem se celou dobu letu nemohl ani napít a stále jsem si jen utahoval pásy. A můj záměr natočit francouzské zámky z nebe nevyšel, jak jsem si představoval. více

17.6.2014 Den 2: Video

17.6.2014 jsem odstartoval ze St Nazaire do Dinardu a pak na ostrov Jersey. Celkem jsem za 3 hodiny letu uletěl asi 550 km.  více

16.6.2014 Drsné Severní moře on-line z nebe. Pilot místy poletí radši v neoprénu

Tato část světa zůstává pro většinu cestovatelů pouhým snem. více

16.6.2014 Den 1: Video

První den cesty 16.6.2014 jsem doletěl do St. Nazaíre. V letadle jsem seděl přes 7 hodin a uletěl jsem asi 1250 km. Trase vedla z Příbrami přes celkem příjemné letiště Auxerre Branches natáčel jsem trochu i zámky na Loiře.  více

10.6.2014 Ostrovy Severního moře

Další etapa expedice Evropské ostrovy z nebe startuje už příští týden! více

4.6.2014 70. výročí spojeneckého vylodění v Normandii

K70. výročí spojeneckého vylodění v Normandii jsme připravili video, které Vám ukáže letecké pohledy na vyloďovací pláže a vysvětlí hlavní souvislosti největší společné spojenecké akce. více