Létání

Svět z letadla

Dálkové lety sportovním letadlem dávají skvělou možnost vidět svět trochu jinak. Na tomto webu najdete fotky, videa i články, které vznikají při mých leteckých cestách po Evropě, Africe, Novém Zélandu i USA.

Při létání se soustředím na neobvyklá nebo historická místa. Postupem času se mi podařilo vytvořit výbornou spolupráci s portálem iDNES.cz, s jehož týmem skvělých profesionálů jsme vytvořili nový styl on line reportáží, které využívají špičkové technologie a umožňují komukoliv prožívat dálkové letecké expedice prakticky on-line.

Pro příznivce, kteří se toho chtějí leteckých cestách dovědět trochu pořádám také přednášky a pro piloty, kteří mají zájem podobné lety absolvovat také jsme začali nabízet jednodenní kurzy, které jim pomohou se v létání po Evropě i v dalších částech světa rychle orientovat.

Pod tímto textem si můžete projít chronologicky seřazené články ze všech mých letů.

Spojené projekty

fr-logo.png knihy.png avita1.png

5.10.2014 Den 5: Fotogarafie Ostrůvek Atoliko u Messolonghi v Patraském zálivu

Pátý den jsem vyrazil z Messalonghi Patraským a Kornthským zálivem přes Korinthský průplav a přes Argo-Saronické ostrovy Aegina, Poros a Hydra na Iónský ostrov Kythira. Odtud pak až do Heraklionu na Krétě. Fotky z tohoto skvělého dne jsou zde: více

4.10.2014 Video: Den 4

Čtvrtý den jsem letěl z Korfu na Zakynthos a odsud na malé soukromé letišťátko v Messolonghi. Měl jsem tedy možnost vidět, vyfotit a natočit velkou část ostrovů Iónského souostroví jižně od Korfu. Paxi a Antipaxi, Lefkada, bájná Ithaka, Kefalonie i překrásný Zakynthos. Pak jsem přistál v Messalonghi - městě, kde žil a v roce 1824 zemřel Lord Byron, který Řekům pomáhl získat zpět jejich svobodu. více

4.10.2014 Den 4: Korfu - Messolonghi

Ráno na Korfu mě probudil déšť. Trochu jsem znejistěl, jak se další cesta bude vyvíjet – jak kvůli létání tak také kvůli focení. Moře i ostrovy vypadají úplně jinak v šedém podmračeném počasí než ve slunci s modrou oblohou. Pršet postupně přestalo, ale opar a mraky zůstaly po většinu času, kdy jsem letěl a tak některé snímky působí trochu smutněji.
Při podávání letového plánu jsem musel projít školením o vojenských prostorech na jih od Korfu, pak jsem musel v přítomnosti dispečera věže Korfu zavolat vojenskému dispečerovi letiště Andravida a domluvit s ním přesně, jak proletím jejich prostorem. Zajímavé je, že vojáci tu používají úplně jiné navigační body než civilní provoz. Tyto body (názvy a jejich souřadnice) jsou veřejně těžko dostupné, ale od pilotů se očekává, že je budou dodržovat. Domluva byla tedy trochu složitější, ale nakonec jsem si s pomocí obou dispečerů udělal svůj náčrtek a dohodl se, jak poletím – v kolik hodin, kde, jak vysoko a na jakých frekvencích budu s kým komunikovat. I přes tuto složitost se mi podařilo do trasy zahrnout všechny důležité ostrovy na jih od Korfu, které jsem plánoval – Paxi, Anti-Paxi, Lefkada, Ithaka, Kefalonia a Zakynthos. více

4.10.2014 Den 4: Fotografie Přístav Lakka, ostrov Paxos, Jónské ostrovy

Čtvrtý den jsem vyrazil z Korfu přes Iónské ostrovy Paxos, Lefkada, Ithaca a Kefalonia až jsem přistál na překrásném ostrově Zakynthos. Odsud jsem pak pokračoval do městečka Messalonghi v Patraském zálivu. Fotky z celého dne jsou zde: více

3.10.2014 Den 3: Herzeg Novi - Korfu

Den mi začal v Herzeg Novi, kam jsem večer dojel po hodině a půl trvající cestě kolem Boky Kotorské. Chtěl jsem co nejdříve odstartovat a tak jsem ráno využil ferry, které mi zpáteční cestu na letiště zkrátilo asi jen na půl hodiny.  více

3.10.2014 Video: Den 3

Třetí den jsem začal létáním v dramatických údolích Boky Kotorské - natočil jsem Kotor, Herzeg Novi a osrůvky v této neopakovatelné zátoce. Pak jsem pokračoval kolem Budvy, ostrova Svety Stefan a Ulcinje. Tam jsem přeletěl nad pobřeží a moře u Albánie a pak už hned na Korfu. Z Korfu jsem pak ještě to odpoledne udělal výlet kolem ostrova a skok na sousedních pár ostrovů - vše je na tomto videu. více

3.10.2014 Den 3: Fotografie Pohled na Boku Kotorskou od Herzeg Novi

Třetí den jsem nejdříve strávil asi 30 minut létáním a focením v Boce Kotorské a pak jsem pokračoval podél pobřeží směrem na Korfu. Po přistání na Korfu jsem vyměnil baterie u kamer a vyrazil ještě na cestu kolem ostrova a menších ostrůvků severně od Korfu. Fotky z obou částí letu třetího dne jsou zde: více

2.10.2014 Video: Den 2

Druhý den jsem začal sháněním benzinu, který jsem nakonec dostal u místní pumpy a pod zraky letištního policisty jsem ho nalil do letadla. Pak jsem odstartoval do nepříliš dobré viditelnosti a tak jsem se rychle stočil na jih kolem řady krásných ostrovů a města Split směrem na Brač. Z Brače jsem pak letěl kolem Dubrovníku do Tivatu. Vše je to zachycené na tomto videu. více

2.10.2014 Den 2: Mali Lošinj - Tivat

Ráno začalo sháněním benzínu. Taxikáře, který mě vezl na letiště, jsem přemluvil, aby mi pomohl a tak jsme nejdříve zajeli na jeho chatičku, ke které ale neměl u sebe klíče. Museli jsme ji tedy vypáčit (doufám, že byla opravdu jeho), abychom se dostali ke dvou prázdným kanystrům. S těmi jsme dojeli k pumpě. Kanystry byly dost špinavé a tak jsem je raději ještě vypláchl benzinem a pak jsme dorazili na letiště. Policista, který letiště hlídal, sledoval právě něco napínavého v televizi a tak z nás radost neměl. K letadlu mě s benzínem ale nakonec pustil. Po troše bojování se mi podařilo větší množství benzinu z kanystrů nalít do nádrží letadla. Pak jsem podal letový plán na ostrov Brač a v 10.40 jsem mohl vyrazit. více

2.10.2014 Den 2: Fotografie Dynamic OK LEX na letišti Mali Lošinj

Druhý den jsem nejdříve musel u pumpy koupit benzin, dovézt ho na letiště a přelít do letadla. Teprve pak jsem mohl odstartovat směrem na Brač. Chtěl jsem fotit a filmovat ostrovy v Kvarnerském zálivu (u Rijeky), ale silný opar mi v tom zabránil a tak jsem se stočil brzy na jih. Tady jsou fotky z celého dne, který jsem po mezipřistání na Brači zakončil v černohorském Tivatu. více

1.10.2014 Video: Den 1

Tady se můžete podívat na zajímavé záběry Titova souostroví Brioni i překrásné pobřeží poloostrova Istrie. Uvidíte i první maják na mé cestě a přistání na příjemném letišti Maly Lošinj. více

1.10.2014 Den 1: Fotografie Městečko Poreč, Istrie

První úsek vedl přes Alpy, které už jsem přelétával i fotil víckrát a tak jsem vnější kamery nenamontoval vůbec a ruční kameru jsem nechal odpočívat. Teprve ve slovinské Portoroži jsem nasadil 3 venkovní kamery na natáčení videa a připravil si ruční kameru na fotografování. Jednu z venkovních kamer jsem na cestě z Portorože na Maly Lošinj bohužel ztratil.... více