Létání

Svět z letadla

Dálkové lety sportovním letadlem dávají skvělou možnost vidět svět trochu jinak. Na tomto webu najdete fotky, videa i články, které vznikají při mých leteckých cestách po Evropě, Africe, Novém Zélandu i USA.

Při létání se soustředím na neobvyklá nebo historická místa. Postupem času se mi podařilo vytvořit výbornou spolupráci s portálem iDNES.cz, s jehož týmem skvělých profesionálů jsme vytvořili nový styl on line reportáží, které využívají špičkové technologie a umožňují komukoliv prožívat dálkové letecké expedice prakticky on-line.

Pro příznivce, kteří se toho chtějí leteckých cestách dovědět trochu pořádám také přednášky a pro piloty, kteří mají zájem podobné lety absolvovat také jsme začali nabízet jednodenní kurzy, které jim pomohou se v létání po Evropě i v dalších částech světa rychle orientovat.

Pod tímto textem si můžete projít chronologicky seřazené články ze všech mých letů.

Spojené projekty

fr-logo.png knihy.png avita1.png

1.10.2014 Den 1: Příbram - Portorož - Malý Lošinj

Už asi 10 dní jsem bedlivě sledoval vývoj počasí, protože přelet přes Alpy je vždycky trochu nejistý. Včerejší ranní mlhy i místní nízká oblačnost napětí ohledně odletu udržovaly až do desáté hodiny. Pak se vše změnilo k dobrému a já jsem v 10.40 minut odstartoval z dráhy 24 letiště Dlouhá lhota u Příbrami na poslední etapu expedice Evropské ostrovy z nebe – tentokrát nad ostrovy Jaderského a Egejského moře. Ve skutečnosti těch moří bude více – ještě Jónské a Marmarské, ale to už by název byl moc dlouhý. více

30.9.2014 Start: Fotografie Fotka pro iDNES.cz - před odletem

Pár fotek z přípravy k odletu na tuto poslední část expedice "Evropské ostrovy z nebe". Odlétal jsem v 10.40 v úterý 30. září. více

18.8.2014 Den 7: Suwalki - Wloclawek - Příbram Pevnost v Kurresaare ze 14. století

Do posledního dne této části expedice „Evropské ostrovy z nebe“ mě ve čtyři hodiny ráno probudil budík jednoho z mých spoluspících na společné noclehárně letiště Suwalki. On jej zamáčkl a spal dál, já jsem už věděl, že nebudu spát a tak jsem vstal. Večer jsem si svůj spacák rozbalil pod křídlem letadla, a když jsem už usínal, tak mě přišla delegace místních přesvědčit, abych spal uvnitř. Teď mě mrzelo, že jsem je poslechl...Venku by žádný budík nezvonil. více

17.8.2014 Video: Den 7

17. srpna 2014 byl poslední den cesty nad ostrovy Baltského moře - 700 km ze Suwalki do Příbrami se silnými protivětrem a složitým počasím znamenalo 4,5 hodiny letu a bezpečnostní přistání na letištěi Wloclawek. více

17.8.2014 Den 6: Spilve - Aleksotas - Palanga - Kaunas Televizní věž v Kaunasu

Letiště Spilve oslavovalo v sobotu 60. výročí otevření svého velmi sovětského terminálu a tak bylo od deseti hodin ráno pro letecký provoz uzavřené. Dorazil jsem tam tedy už v 8 hodin ráno a připravil stroj. Ve Spilve nemají řídící věž a tak jsem se jeho šéfa zeptal, zda používají ranvej 14 nebo 32 – řekl mi, že to záleží na situaci a protože je dnes vítr z boku, tak to může být kterákoliv. Ať prý poslouchám rádio, že to budou létající letadla hlásit. více

16.8.2014 Den 5: Kardla – Saaremaa – Ruhnu – Riga/Spilve Pevnost v Kurresaare ze 14. století

Po nočních problémech s internetem, kdy se nám nepodařilo nahrát videa pro iDNES začal den kvůli ospalosti trochu mrzutě. Taky jsem nevěděl, v kolik hodin jeden autobus na letiště k odletu letadla do Tallinnu v 9.05 a tak jsem rychle posnídal a už v 07.30 jsem byl na zastávce. Tam jsem se dověděl, že jede až v 8.40 – odbavení je tu otázka minut a při průměru 5 cestujících na let není ani třeba počítat s velkým frontami. více

16.8.2014 Video: Den 6

16. 8. 2014 byl můj ranní odlet z Rigy celkem drsný - vystartovalo proti mně bez ohlášení letadlo a při rozjezdu se mnou závodilo auto. Uletěl jsem asi 700 km během celkem asi 4,5 hodiny letu. Nafilmoval jsem lotyšské pobřeží, Kaunas a Vilnius. více

15.8.2014 Video: Den 5

15. 8. 2014 jsem ráno odstartoval z letiště Kardla v Estonsku a pak se dvěma mezipřistáními na estonských ostrovech jsem doletěl do Rigy, kde jsem našel zajímavé letiště Spilve. Celkem jsem uletěl asi 300 km a ve vzduchu jsem strávil 2 hodiny. více

15.8.2014 Den 4: Tampere - Helsinky - Kardla Ostrůvky Finského souostroví

Dostat se z Tampere na letiště nebylo jednoduché – autobusy stejných čísel jezdí na různá místa… Chtěl jsem vzít jedničku, kterou jsem přijel, ale jela prostě jinam a její jiná verze měla na letiště vyrazit prý až za hodinu. Kombinací busu a taxi jsem se tam nakonec dostal. Rozhodl jsem se letět na letišťátko Hanko na jihu Finska a odsud pak s nasazenými kamerami podél finského pobřeží do Helsinek.  více

14.8.2014 Z finského Vaasa do Oulu a Tampere. Nad zemí, která vystupuje z moře

Třetí den vzdušného putování pilota Jiřího Pruši začal ve městě Vaasa, které leží na finském břehu Botnického zálivu, asi 400 km severně od Helsinek. Celé okolí je v zajímavé oblasti tzv. postglaciálního vzestupu zemské kůry, a náš pilot tak mohl při letu pozorovat důsledky tohoto zvláštního jevu.Zdroj: více

14.8.2014 Den 3: Vaasa - Oulu - Tampere Kvarkenské ostrovy

Probudil jsem ve městě Vaasa, které leží na finském břehu Botnického zálivu, asi 400 km severně od Helsinek. Botnický záliv je zde jen asi 70 km široký a Vaasa je spojená s protější švédskou Ulmeou pomocí trajektu – o mostu se zatím jen mluví. Protože voda Botnického zálivu není kvůli silným přítokům příliš slaná tak na více než půl roku pravidelně zamrzá. V té době lze do Ulmei chodit pěšky a dříve se tak dokonce dodávala i pošta. více

13.8.2014 Video: Den 3

Ranní start 13.8. 2014 z Vaasa byl do deště, ale pak se počasí zlepšilo. Tenhle den jsem na trati Vaasa-Oulu-Tampere uletěl asi 600 km a ve vzduchu strávil kolem 4 hodin. více