Létání

Svět z letadla

Dálkové lety sportovním letadlem dávají skvělou možnost vidět svět trochu jinak. Na tomto webu najdete fotky, videa i články, které vznikají při mých leteckých cestách po Evropě, Africe, Novém Zélandu i USA.

Při létání se soustředím na neobvyklá nebo historická místa. Postupem času se mi podařilo vytvořit výbornou spolupráci s portálem iDNES.cz, s jehož týmem skvělých profesionálů jsme vytvořili nový styl on line reportáží, které využívají špičkové technologie a umožňují komukoliv prožívat dálkové letecké expedice prakticky on-line.

Pro příznivce, kteří se toho chtějí leteckých cestách dovědět trochu pořádám také přednášky a pro piloty, kteří mají zájem podobné lety absolvovat také jsme začali nabízet jednodenní kurzy, které jim pomohou se v létání po Evropě i v dalších částech světa rychle orientovat.

Pod tímto textem si můžete projít chronologicky seřazené články ze všech mých letů.

Spojené projekty

fr-logo.png knihy.png avita1.png

27.6.2014 Den 11: Poslední den letu nad Frískými ostrovy a proč mě pan Maňas neotrávil

Ráno posledního dne cesty v Esjbergu bylo slunečné. Probudil jsem se jako obvykle kolem čtvrté, napsal poznámky z předchozího dne, stáhnul a popsal fotky, prověřil počasí na cestě, připravil a podal letový plán a v diskusi k článku o příletu do Bergenu jsem si přečetl příspěvek pana Maňase, že „člověk si musí umět sednout si k netu a nebýt lenoch“, aby neměl ty problémy, které jsem zmiňoval ve svém článku z předchozího dne. Trošku mě to zaskočilo, ale pak jsem si uvědomil, že pan Maňas nemůže vědět, že si nejsem nikdy tak úplně jistý kam a v kolik doletím. Taky, že udělat si rezervaci znamená, že se tam člověk podvědomě bude snažit dostat, což může být ve špatném počasí při mém létání velmi špatný rádce a tak že prostě rezervace ubytování raději nikdy nedělám – a vozím si spacák, kdyby to opravdu někde nevyšlo. A že i ta nejistota toho, kde a jak budu večer spát, je pro mě součástí radosti z mého stylu cestování. více

26.6.2014 Za sebou má 9 000 km nad Severním mořem, nyní už je zpět v Příbrami

Divukrásné ostrovy severní Evropy má za sebou, dnes Jiří Pruša přistál po devíti tisících kilometrech a čtyřiačtyřiceti hodinách ve vzduchu na mateřském letišti v Příbrami. více

26.6.2014 Den 10: Norské fjordy a ledovce z nebe. Pohádka, jaká se hned tak nevidí

Odlet z Bergenu byl poznamenán tím, že se jedná o velké letiště, pro které je provoz malých letadel jen přítěží a podle toho s nimi jednají. Po příchodu na letiště mě člověk z přepážky letiště odvedl ke dveřím vedoucím na rampu letiště a řekl mi, že musím stát právě na tomto přesném bodě, abych byl vidět skrz „tamhle ten průzor“ ve dveřích. Auto prý přijede za 10 minut, a když mě skrz průzor neuvidí, zase odjede. Stál jsem v naznačeném čtverečku, nehýbal a jen jsem psal sms do on-line iDNES.cz. Když jsem tam čekal již 20 minut, začal jsem ztrácet víru, že pro mě někdo přijede. Zašel jsem tedy (couvavým krokem, za stálého sledování průzoru ve dveřích) k nějaké přepážce, kde  seděla paní, která neměla nic na práci. Požádal jsem jí, jestli by mohla zavolat na přepážku letiště a říci jim o mém problému. Odmítla mě s tím, ať si tam zajdu – ta přepážka ale byla daleko a já bych cestou tam přestal plnit příkaz stát ve svém čtverečku. Paní ale byla tvrdá a tak jsem se tam nakonec vypravil. Pán z přepážky letiště zavolal zase někam pro to auto, ale řekli mu, že už tam prý byli a že tedy přijedou za 10 minut. To už jsme tam byli celkem čtyři lidé, protože přišla posádka ještě dalšího letadla. Nakonec z toho bylo celkem 50 minut, a když auto přijelo, mělo plný kufr a jen tři sedačky pro 4 lidi. Seděli jsme tam napěchovaní, naštvaní a s věcmi na klíně. Řidič se dost agresivně ptal, u kterého hangáru máme letadla. My jsme to samozřejmě neuměli odříkávat a zvláště ne v norštině, protože on nic jiného neuměl. Nakonec jsme se k letadlům dostali – o hodinu později a celkem zbytečně otrávení. více

26.6.2014 Den 11: Video

26.6.2014 byl můj poslední den na této etapě. Odstartoval jsem v 8 hodin ráno z Esbjergu a pak přes Helgoland a Fríské ostrovy jsem bez mezipřistání doletěl do Příbrami. Celkem asi 750 km a 5 hodin letu.  více

25.6.2014 Den 9: Oblet Faerských ostrovů

Meteo předpověď pro Farské ostrovy byla na úterý velmi dobrá a smálo se z ní sluníčko, na které jsem se kvůli plánovanému filmování a focení velmi těšil. Úterní ráno, bylo ale šedivé a ani další hodiny se to moc nezlepšovalo. Lidé, se kterými jsem mluvil, vyjadřovali ale radost, jak skvělé počasí to je – jsou totiž zvyklí na více než 280 deštivých dní v roce. Snížil jsem tedy svoje nároky a začal jsem se radovat, že mraky jsou vyšší než včera a že neprší. více

25.6.2014 Den 10: Video

25.6..2014 bylo v jižním Norsku naprosto úžasné počasí. Ráno jsem vyrazil z Bergenu, ten jsem nafilmoval a pokračoval jsem na ledovce a fjordy. Přistál jsem pak ve Skienu a odtud pokračoval do dánského Esbjergu. Celkem jsem uletěl asi 600 km a ve vzduchu jsem strávil přes 4 hodiny.   více

24.6.2014 Den 8: Poprvé v letecké kabině v neoprenu. Let na drsné Faerské ostrovy

Den mi začal už v půl třetí ráno, kdy jsem zjistil, že už neusnu. První pohled byl z okna – těžké nízké mraky, ale nepršelo. Můj obvyklý meteo optimismus mi sliboval, že mraky se do devíti ráno zvednou a budu mít na cestu krásně. Věnoval jsem se tedy všem obvyklým dalším věcem – psaní, fotkám, letovému plánu atd. a počasí považoval za vyřešené. Kolem půl osmé pak začalo mrholit a kolem osmé už zcela regulérně pršelo. více

24.6.2014 Den 9: Video

Včera jsem nefilmoval, protože cesta byla jen nad mořem. 24. 4. jsem nejdříve obletěl Faerské ostrovy a nafilmoval překrásné záběry. Pak jsem přistál, natankoval a odletěl do Bergenu. Celkem asi 800 km a přes 4 hodiny v letadle.  více

22.6.2014 Den 7: Video

22.6.2014 jsem vyrazil z Orknejí na výlet do Shetland - letiště Lerwick. Obojí souostroví jsou překrásná, počasí bylo proměnlivé. V letadle jsem strávil asi 3,5 hodiny a uletěl jsem nějakých 600 km včetně obletu Shetlandských ostrovů.  více

22.6.2014 Churchillovy hráze i slavná zátoka Scapa Flow

Vidět shora slavnou zátoku Scapa Flow, kde německá ponorka potopila britskou loď Royal Oak, Churchillovy zátarasy i britské opevnění je skutečným zážitkem. Toto video začíná záběry Kaledonského kanálu a jezera Loch Ness, ale po pár minutách se přenesete ke Scapa Flow na Orknejských ostrovech. více

21.6.2014 Den 6: Video

21.6.2014 byl i ve Skotsku první letní den, ale počasí bylo rozpačité. Vydal jsem se dále na sever přes jezero Loch Ness na Orknejské ostrovy. Let mi trval 2 hodiny 10 minut a uletěl jsem přes 400 km.  více

21.6.2014 Den 5: Barra - jak se přistává na pláži na jednom z nejděsivějších letišť světa

Kolem osmé hodiny ráno jsem jako obvykle skončil ranní čtyřhodinovou směnu – fotky pro můj web byly uložené na Google disku, popisky fotek i poznámky z předchozího také, maily zodpovězené a tak jsem se vydal do velmi staromládeneckého domku mého nového kamaráda Davida, který má na starosti letišťátko Glenforsa. více